Del din aktivitet!
Jo flere som ser aktiviteten din på Ungfritid.no, jo større sannsynlighet er det for at du finner barn og unge som vil delta. Det kan derfor være lurt å øke synligheten til aktiviteten din. Under kan du lese ulike tips til hva du kan gjøre for å spre aktiviteten!
Del aktiviteten i sosiale medier
Legg ut link til aktiviteten deres på Facebook eller andre sosiale mediekanaler dere eller målgruppen(e) deres bruker. Hvis folk deler eller liker den, kan både venner og venners venner se aktiviteten. Husk at for å rekruttere til fritidsaktiviteter, kan dere både jobbe med å bli synligere for ulike målgrupper:
Barn og unge selv
Foresatte, besteforeldre og andre omsorgspersoner.
Ansatte som jobber i “laget rundt barnet”.
Disse ulike målgruppene vil bruke ulike kanaler. Ungdom bruker ofte andre sosiale medier enn sine foreldre. Tenk på hvem dere vil nå, og hvilke kanaler som er effektive. Vårt beste tips er å jobbe bredt, og forsøke å dele info på en måte slik at alle disse ulike målgruppene vet at dere finnes!
Foto: Charlotte Sverdrup/Frivillighet Norge
Ekstratips:
Facebook: Del lenken til aktiviteten i lokale Facebook-grupper som “Hva skjer i Eksempel kommune?” og “Klasse 5C på Eksempel skole”.
Facebook: Et tips er å ha en liten gjeng med folk som du sier fra til at du har delt aktiviteten og får dem til å like posten. Hvis mange folk reagerer på posten like etter at den er lagt ut vil den få bedre spredning totalt.
Instagram: Noen organisasjoner legger Ungfritid.no/Frivillig.no-lenker som “link i bio”.
Meta: Bruk annonser for å få aktiviteten som en synlig annonse i feeden på folks telefoner lokalt der dere holder til. Noen ganger kjører Ungfritid.no kampanjer der dere kan få en slik betalt annonse gratis! Følg våre nyhetsbrev for å vite hvilke kampanjer vi har, og spør om vi kan dele en annonse for dere i en epost til kontakt@ungfritid.no.
Tips kommunen, skolen og andre - de kan videredele info om aktiviteten!
Foto: Charlotte Sverdrup/Frivillighet Norge
Det er mange som er opptatt av at barn og unge skal kunne finne gode og varige fritidsaktiviteter å delta på. Disse menneskene kalles ofte for “laget rundt barnet”, og mange av dem blir glade for å få info om hva som skjer i deres nærmiljø. Kanskje har de også en nettside eller annen kommunikasjonskanal de kan bruke for å videredele info om aktiviteten?
Det kan være lærere, sosiallærere, FAU, helsesykepleiere, miljøterapeuter, fritidskontakter, frivillighetskoordinatorer, ungdomsklubber, utekontakter, forebyggende politi, barnevernspedagoger, NAV-ansatte, ansatte i SFO/AKS, spesialpedagoger, sykepleiere, psykologer, familieterapeuter, bibliotekarer, frivilligsentraler, lokalpolitikere, naboen, slekt og så videre.
Listen over roller i “laget rundt barnet” er lang og mangfoldig! Tenk igjennom hvem i deres nærmiljø som bør vite at dere finnes! Kanskje vet sosiallæreren på skolen om noen barn som gjerne skulle hatt noe gøy å gjøre på fritiden, men som ikke har råd? Hvis dere da tar kontakt og sier dere har plass til flere, og til og med har en støtteordning som gjør det billigere å delta, kan det hende dere plutselig får en ny deltaker!
Finn flere tips til gode samarbeidspartnere og infoformidlere ved å trykke på knappen under!
Link til aktiviteten(e) deres på Ungfritid.no i egne kanaler
Det er mange veier inn til Ungfritid.no. Noen skriver adressen rett inn i nettleseren sin, andre finner siden etter å ha googlet “aktiviteter for barn”. Noen hører om Ungfritid.no fra en venn, andre fra helsesykepleieren på skolen.
Det kan også være noen som finner deres hjemmeside, Facebook-gruppe eller Instagramkonto først, før de finner Ungfritid.no. Ved å lenke til deres aktivitet(er) på Ungfritid.no i egne kanaler, kan dere enkelt slippe å skrive alt to ganger! Da slipper dere å oppdatere møtetider og kontaktpersoner i alle kanaler. Hold aktivitetsinfoen oppdatert på Ungfritid.no, og lenk til Ungfritid.no i de andre kanalene dere. Mindre skrivejobb = mer tid til å gjøre de gøye aktivitetene! Det liker vi :)
Tips lokalavisa
Foto: Charlotte Sverdrup/Frivillighet Norge
Ta kontakt med lokalavisa. Hvis dere skal starte en ny aktivitet, kan det godt hende at lokalavisen har lyst til å skrive en liten sak om det!
Ungfritid.no markedsfører aktiviteter
Ungfritid.no markedsføres i mange kanaler – lokalt, nasjonalt, fysisk og digitalt.
Vi har jevnlig kampanjer hvor organisasjoner kan få sponset annonser for sine aktiviteter i sosiale medier – helt gratis! Følg våre nyhetsbrev for å få med deg når neste kampanje blir, og hvordan du kan delta.