Representasjon - hvordan ser andre på din organisasjon? 

Tenk litt over det: hvordan ser egentlig andre på din organisasjon? Føler de at det er plass til de? Tenker de at dette er noe som faktisk kan passe for en som meg?

erika-giraud-4EFeD-VTgu4-unsplash.jpg

Representativitet er et anerkjent demokratisk prinsipp og viktig for tillitsbygging. For vår organisasjon og våre tilbud så betyr representativitet at alle barn og unge kan se på din organisasjon og se at “der er det folk som meg”. Dette kan de se både gjennom de som allerede deltar, frivillige, ledere og ansatte, men de kan også se det i hva vi kommuniserer ut i form av uttrykk og aktiviteter.

Et aktivitetstilbud for flere

Spesialtilpassede og målrettede tiltak kan være et godt verktøy når man ønsker å nå en spesifikk og underrepresentert gruppe i vår organisasjon. Derfor kan det være lurt å reflektere over hvilke aktivitetstilbud vi har i vår organisasjon, og hvem disse treffer best. Hvem er det vi ikke når? Og hvorfor? Hvilke type tilbud innenfor vår organisasjon kan gjøre at vi når ut til en bredere målgruppe?

Inkluderende språk

I tillegg til fysisk representativitet i form av hvem som er ledere, frivillige og ansatte hos oss, er også språket vi kommuniserer både utad og innad viktig. Ofte kan vi ta språket for gitt, og ikke tenke over hvordan vi bruker språk til å formidle ikke bare informasjon og ideer, men også verdier og følelser. Språket vårt er rett og slett ikke nøytralt. Det kan ofte definere hvem som “hører til” hos oss og dermed forårsake og forsterke diskriminering, og hvem som er “utafor” og “innafor”.

Organisasjonen Balansekunst har samlet en oversikt over et ikke-diskriminerende språk, som gir en oversikt over ord og uttrykk vi burde styre unna som kan være fin å lese seg opp på.

Les mer om barrierer for deltakelse:

Oversikt over aktiviteter

Tilgjengelighet og tilrettelegging

Økonomi

Oppfølging av deltakere

Kunnskap og kjennskap til organisasjoner

Kultur