Lag en inkluderende kultur
Hvem kan delta hos dere? Hvem jobber dere for å rekruttere? Hvem kommer til dere av seg selv? Og ikke minst – hvem bli hos dere over tid? Å beholde en deltaker er minst like viktig som å rekruttere en ny. Å jobbe med inkludering betyr å jobbe med kultur!
Hvordan vi følger opp ulike deltakere har mye å si for hvem som blir med i aktivitet og ikke. Sårbare grupper som allerede står i fare for å falle utenfor, som etniske minoriteter, mennesker med funksjonsnedsettelser og barn fra lavinntektsfamilier, trenger noen ganger ekstra oppfølging for å føle seg inkludert.
Derfor er det viktig å være bevisst på hvordan vi tar imot de nye deltakerne vi rekrutterer til aktiviteter. Hvordan vi møter nye deltakere er avgjørende for om de blir værende.
Barn og unge kan møte fordommer, diskriminering, rasisme og utestenging på mange arenaer. Dette ekskluderer barn og unge fra viktige fellesskap og aktiviteter. Fordommer skyldes manglende kunnskap. Frivilligheten må jobbe for å være en åpen og inkluderende sektor, og bygge ned fordommer.
Inkluderende fellesskap og trygge møter
Foto: KFUK-KFUM Forandringshuset Norge
Å være en inkluderende organisasjon krever at vi ser på oss selv med nye øyne. Lederne våre skal være til stede for barn og unge når de har behov for å bli sett eller hørt. Vi må jobbe med oss selv og de som deltar, for å skape trygge rom, for både eksisterende og nye deltakere.
Norges speiderforbund har utarbeidet konkrete hjelpemidler og verktøy for å sørge for trygge og inkluderende møter. Verktøyene er tilpasset speidergrupper, men kan enkelt overføres og brukes i andre aktiviteter for barn og unge.
Blant hjelpemidlene finner du:
tips og huskelister som skaper bevissthet rundt ledernes rolle som “trygg voksen”
tilpassede aktiviteter for å forebygge ukultur og overgrep i forbindelse med fritidsaktiviteter
tilpassede kurs for ledere om inkluderende møteplasser og forebygging av ukultur og overgrep
aktivitetsopplegg for grupper om hvordan de kan skape trygge og inkluderende aktiviteter og arenaer
tydelige rutiner, retningslinjer og anbefalinger
Reager på mobbing og utestengelse!
Barn som blir mobbet på skolen kan oppleve å bli mobbet på andre arenaer også. Trenere, lagledere og andre voksne er ikke alltid så flinke til å forstå hva som foregår, eller til å håndtere slike situasjoner. Noen ganger kan også aktiviteten i seg selv være med på å skape et ekskluderende miljø, fordi måten ledere snakker på eller deler inn i grupper kan oppleves som mobbing. Når det er mye fokus på prestasjon, kan det være med på å forsterke et skille mellom de som er flinke og “får det til”, og de som ikke gjør det.
Trenere, instruktører, frivillige, ledere og andre må få kunnskap om psykisk helse, sånn at de kan se hvilke barn som sliter og støtte dem. Redd Barna har snakket med 850 elever om hvordan de opplever skolemiljøet sitt og hvordan voksne kan skape trivsel og forebygge mobbing. De lanserte en rapport i 2019 med anbefalinger fra elever til skolen og lærere, men som også i stor grad kan overføres til fritidsaktiviteter. De anbefaler blant annet at vi må hjelpe grupper av barn og unge med å bygge vennskap og å fungere godt sammen, og at vi må reagere riktig og tidsnok på mobbing og utestengelse.
Si ifra om rasisme
I 2017 lanserte Antirasistisk senter rapporten “Vi vil ikke leke med deg fordi du er brun”, for å finne ut mer om hva ungdommer som vokser opp i Norge opplever av rasisme og diskriminering. Rapporten tar for seg de ulike former for rasisme. Et eksempel er språk og bruk av skjellsord. Det kan også være lavere forventninger på deres egne vegne og fordomsfulle holdninger og stereotypier.
Det kan være vanskelig å si ifra om rasisme. Det kan oppleves som ubehagelig å si ifra for den som opplever rasisme. Det kan være man ikke vet hvem man skal si ifra til. Når barn og unge opplever rasisme i frivillig sektor, må opplevelsen tas på alvor.
Jobb imot diskriminering
Å diskriminere vil si at vi behandler en person dårligere enn en annen på grunn av personens funksjonsevne, religion, hudfarge, nasjonale eller etniske opprinnelse, kjønn, seksuell legning og kjønnsidentitet, leveform eller politisk orientering.
Skeiv Ungdom har utarbeidet metodemateriellet “Riv gjerdene”. Dette materielle kan du ta i bruk i din organisasjon. Metodematerialet forklarer hvordan de av oss som bryter med samfunnets normer, behandles og tolkes annerledes enn majoriteten. Materiellet tar opp viktige temaer som interseksjonalitet, og hvordan vi kan jobbe sammen med deltakere, ledere, frivillige og ansatte i vår organisasjon for å motarbeide diskriminerende normer i organisasjonen.
Normkritisk arbeid er å se på hvordan strukturer og holdninger påvirker oss. Arbeidet utfordrer strukturene og holdningene. Slik kan flest mulig leve livet sånn som de ønsker og ut fra egne idealer. Normer og idealer i samfunnet er i stadig endring. Vi kan påvirke og motvirke undertrykkende strukturer i samfunnet. Selv om boken Riv gjerdene forteller mest om normer knyttet til kjønn og seksualitet, kan den brukes i alt arbeid med antidiskriminering.
LNUs veileder Trygg!
LNU har utarbeidet en veileder som tar for seg hvordan jobbe med situasjoner rundt overgrep og seksuell overskridende adferd. Her finner du råd om hvordan du varsler, og hvordan du håndterer et varsel. Veilederen kommer med tips til hva organisasjoner kan gjøre for å øke bevisstheten om grenser, skape en kultur for å si ifra og utvikle gode rutiner.
Målgruppen for veilederen er både enkeltpersoner som ønsker å varsle, tillitsvalgte som skal ta imot og håndtere varsler, og ledere som ønsker å utvikle en tryggere organisasjonskultur. Trygg! lærer deg mer om forebygging, beredskap og håndtering av seksuell trakassering, seksuell overskridende atferd og seksuelle overgrep.