Kultur for inkludering

Hvordan jobber vi med inkludering av nye i vår organisasjon? Har vi et press for å prestere, som gjør at mange ikke ønsker å delta eller faller av fordi presset er for stort? Utenforskap og prestasjonspress kan være store hindringer for at barn og unge deltar i organiserte fritidsaktiviteter.

Foto: KFUK-KFUM Forandringshuset Norge

Foto: KFUK-KFUM Forandringshuset Norge

Det å være i aktivitet sammen med andre, er en viktig del av barn og unges oppvekst og det har en positiv effekt på unges psykiske helse. Men hvis du sliter med følelsen av å ikke være bra nok, eller inkludert i et fellesskap, kan dette gjøre at du ikke har lyst til å være med på aktiviteter. Noen tør ikke å begynne på fritidsaktiviteter, fordi de føler at de ikke er flinke nok, eller fordi de er redd for å ikke passe inn.

For andre, så opplever de mye press på skolen, og det kan være såpass mye lekser at de ikke har tid eller overskudd til aktiviteter.

Hvordan skaper vi en inkluderende kultur?

Barn som blir mobbet på skolen kan oppleve å bli mobbet på andre arenaer også. Trenere, lagledere og andre voksne er ikke alltid så flinke til å forstå hva som foregår, eller til å håndtere slike situasjoner. Noen ganger kan også aktiviteten i seg selv være med på å skape et ekskluderende miljø, fordi måten ledere snakker på eller deler inn i grupper kan oppleves som mobbing. Når det er mye fokus på prestasjon, kan det være med på å forsterke et skille mellom de som er flinke og “får det til”, og de som ikke gjør det.

Reager på mobbing og utestengelse!

Trenere, instruktører, frivillige, ledere og andre må få kunnskap om psykisk helse, sånn at de kan se hvilke barn som sliter og støtte dem. Redd Barna har snakket med 850 elever om hvordan de opplever skolemiljøet sitt og hvordan voksne kan skape trivsel og forebygge mobbing. De lanserte en rapport i 2019 med anbefalinger fra elever til skolen og lærere, men som også i stor grad kan overføres til fritidsaktiviteter. De anbefaler blant annet at vi må hjelpe grupper av barn og unge med å bygge vennskap og å fungere godt sammen, og at vi må reagere riktig og tidsnok på mobbing og utestengelse. Du kan laste ned rapporten og få flere tips her.

Les mer om barrierer for deltakelse:

Oversikt over aktiviteter

Tilgjengelighet og tilrettelegging

Økonomi

Oppfølging av deltakere

Kunnskap og kjennskap til organisasjoner

Representasjon