For skolen

Ungfritid.no er en gratis digital oppslagstavle hvor frivillige organisasjoner kan legge ut varige fritidsaktiviteter for barn og unge opptil 26 år. Siden driftes av de frivillige organisasjonene selv gjennom Frivillighet Norge og med driftstøtte fra Kultur- og likestillingsdepartementet. 

Informer om fritidsaktiviteter med Ungfritid.no


Foto: Charlotte Sverdrup/Frivillighet Norge

Regjeringen er tydelig på at gratisprinsippet og reklameforbudet i skolen ikke er til hinder for å informere om lokale fritidsaktiviteter uten kommersielle interesser.

I en sak om Stortingsmelding 28: Tro på fremtiden - uansett bakgrunn sier kulturminister Lubna Jaffery dette:

– Vi vil at flere barn skal få mulighet til å delta og oppleve mestring gjennom idrett og kulturaktiviteter. På skolen møter vi både barn og foreldre, og derfor er dette et viktig sted både å formidle informasjon om fritidsaktiviteter og å prøve ut ulike aktiviteter.

I Alle inkludert, regjeringens handlingsplan for barns deltakelse i fritidsaktiviteter, står det at Ungfritid.no er en side som gjør det “enklere for barn, ungdom, foresatte og andre å finne fritidsaktiviteter der de bor”. Lærere og andre ansatte i skolen kan bruke Ungfritid.no til å finne info om fritidsaktiviteter, og informere barn og foreldre om disse.

Innsatsområde 2 i handlingsplanen er "Gi god og tilgjengelig informasjon". Tiltak 17 i dette innsatsområdet sier at regjeringen vil legge til rette for informasjon og gode eksempler om samarbeid mellom organisasjoner og skoler/skolefritidsordninger som bidrar til at flere deltar i fritidsaktiviteter.

Frivillighet Norge og Ungfritid.no anbefaler at skolen:

  • Gir informasjon om barns rett til og mulighet til varig deltakelse i organisert fritidsaktivitet.

  • Gir god og tilgjengelig informasjon om ulike fritidsaktiviteter og frivillige foreninger.

  • Lenker til Ungfritid.no i skolens digitale kanaler rettet mot foresatte, barn og unge.

 

Deltagelse i fritidsaktiviteter = en rettighet


Foto: Landsgruppen av helsesykepleiere

Fritidsaktiviteter en grunnleggende rettighet alle barn og unge har. Artikkel 31 i FNs barnekonvensjon sier at «alle barn har rett til lek, fritid og hvile, og til å delta i kunst- og kulturliv».

I tillegg har regjeringen, Kommunesektorens organisasjon (KS) og en rekke frivillige organisasjoner signert Fritidserklæringen. Den har som mål at alle barn – uavhengig av foreldrenes sosiale og økonomiske situasjon – skal ha mulighet til å delta jevnlig i minst én organisert fritidsaktivitet sammen med andre. 

Frivillighet Norge mener skolen bør være en arena der barn og unge får vite om sine rettigheter til fritid, og hvilke aktiviteter og tilbud som finnes. Skolene bør informere om fritidsaktiviteter i frivillige organisasjoner – også hvis aktivitetene koster penger. I listen under (og ellers på denne siden) er tips til hvordan skolen kan gjøre dette i praksis.

Gratis verktøy for inkludering av barn i fritidsaktiviteter:

  • Ungfritid.no – et nettside med god info om hvilke fritidsaktiviteter som finnes i skolens nærområde.

  • Stotte.ungfritid.no –  en samleside med støtteordninger for deltakelse i fritidsaktiviteter.

  • Undervisningsmateriell – materiell om fritid og frivillighet til bruk for lærere.

  • Info til helsesykepleiere (og andre rådgivere) – tips til samtaler og veiledning om fritidsaktiviteter.

  • API-integrasjon – en enkel mulighet for å vise frem lokale fritidsaktiviteter på skolens nettside.

 

Gratisprinsipp og reklameforbud er ikke til hinder for å informere om fritidsaktiviteter


Foto: Charlotte Sverdrup/Frivillighet Norge

Skolen er en viktig arena for å informere barn og foresatte om hvor man finner aktiviteter, hvilke støtteordninger som finnes, og hvem som kan veilede inn i aktiviteten.

Mange frivillige organisasjoner ønsker tettere samarbeid med skoler om å dele info om fritidsaktiviteter. Dessverre tror mange skoleansatte de ikke kan informere om fritidsaktiviteter til elever og foresatte “på grunn av gratisprinsippet og reklameforbudet i skolen”. Det er feil.

Verken gratisprinsippet eller reklameforbudet hindrer skoler i å informere om fritidsaktiviteter. Det slår regjeringen fast i Stortingsmelding 28:

En del aktører er usikre på hva skolen kan og ikke kan informere om av fritidsaktiviteter i forbindelse med gratisprinsippet og reklameforbudet i opplæringsloven (129).

Når aktiviteten hverken er en del av grunnopplæringen, skjer i skoletiden eller i skolens regi, bryter det ikke med gratisprinsippet å informere elevene om fritidsaktiviteter, og samarbeide med andre aktører for å bidra til at elevene kan delta i meningsfulle fritidsaktiviteter.

Det er heller ikke i strid med reklameforbudet om skolene informerer elevene om hvilke fritidsaktiviteter som finnes i lokalsamfunnet, dersom hovedformålet ikke er kommersielt.
— Stortingsmelding 28: Tro på fremtiden - uansett bakgrunn (2025, s. 73)
 

Involver foresatte


Foto: Charlotte Sverdrup

Skolen kan sørge for at flere barn og unge får informasjon om tilbud og aktiviteter gjennom å involvere foreldrene. Noen foreldre trenger kunnskap om viktigheten av å delta i en fritidsaktivitet. Andre trenger mer kjennskap til bredden av frivillige organisasjoner og fritidsaktiviteter.

På skolen er det mange ansatte som kan bidra med kunnskap og veiledning til de familiene som trenger det mest.

Helsesykepleieren som brobygger mellom de foresatte og frivilligheten:

Helsesykepleiere snakker med barn, unge og deres foresatte flere ganger i løpet av skolegangen. Med de rette verktøyene kan helsesykepleierne være brobyggere både for barn, unge og foreldre inn i frivilligheten og fritidsaktiviteter. Derfor har Frivillighet Norge og Helsesykepleierne NSF laget eget materiale som kan brukes i samtaler og i møter:

  • På Ungfritid.no kan helsesykepleierne søke på tilbud og aktiviteter i nærheten av skolen/helsestasjonen.

  • Eget informasjonsmateriell som kan brukes fysisk og digitalt.

  • Presentasjon om fritid og fritidsaktiviteter som kan brukes i foreldremøter.

Besøk https://www.om.ungfritid.no/for-helsesykepleiere/

Tips til hva skolen kan gjøre:

  1. Bruk foreldremøter og elevsamtaler til å snakke om viktigheten av fritid og fritidsaktiviteter.

  2. Send ut informasjon om Ungfritid.no gjennom skolens kanaler. Dette er informasjon som kan bidra til at flere barn og unge får delta i fritidsaktiviteter og får en meningsfull fritid.

  3. Informer om støtteordninger. På stotte.ungfritid.no kan foresatte, barn og ungdom finne informasjon om støtteordninger for deltagelse i fritidsaktiviteter.

I tillegg er det viktig å huske at foreldre som er nye i Norge kan være usikre på ting som om det er trygt å sende barna på fritidsaktiviteter med voksne de ikke kjenner, hva det innebærer å delta på dugnad, og de sosiale «kodene» i fritidsaktiviteter.

Skolen kan skape arenaer hvor foreldre kan støtte hverandre, og hvor de som trenger det kan lære mer om hva fritidsaktiviteter er, heller enn kun hvordan man melder på barna. Trygghet og tillit blant foreldre er nøkkelen til inkludering.

 

Involver elevene


Foto: Frilynt

Barn og unge møter ofte frivilligheten gjennom deltagelse i fritidsaktiviteter i regi av frivillige organisasjoner. Barn og unge kan også være frivillige i organisasjoner som Røde Kors Ungdom, Miljøagentene, Press eller andre ungdomsorganisasjoner. Begge formene for deltagelse bidrar til å gi barn og unge en meningsfull fritid, og muligheten til å gjøre noe som de syns er gøy sammen med andre.

Snakk med barn og unge om hva som engasjerer dem, hva de kunne tenkt seg å delta på av fritidsaktiviteter og hvordan de kan finne fram til fritidsaktiviteter. Dette bidrar til at flere deltar og får være en del av de sosiale fellesskapene.

Tips til hvordan skolen kan gå frem:

  1. La elevene gå inn på Ungfritid.no og lete etter fritidsaktiviteter. Er det noen fritidsaktiviteter som de ikke visste om på forhånd?

  2. Sjekk ut vårt undervisningsmateriell om fritid og frivillighet.

  3. For elever på ungdomstrinnet og VGS: bruk skolemateriellet vårt om demokrati og medborgerskap. Materiellet passer inn i fag som samfunnskunnskap, historie, KRLE og Innsats for andre. 

  4. Snakk med elevene om artikkel 31 i FNs barnekonvensjon “Barnet har rett til hvile, fritid og lek, og til å delta i kunst og kulturliv”.

    • Hvorfor er det viktig at barn og unge får delta i fritidsaktiviteter?

    • Har elevene lært noe gjennom lek som de ikke kunne lært på skolen?

    • Hvis de kunne vært med på en drømmefritidsaktivitet hva ville det vært? Finnes denne aktiviteten?

 

Skolen og handlingsplanen Alle inkludert


Skjermbilde: Handlingsplanen Alle inkludert

“Alle inkludert” er regjeringens handlingsplan for økt deltagelse av barn og unge i kultur-, idrett- og friluftsliv. Den ble lagt frem i 2024, og inneholder seks innsatsområder og 43 tiltak som skal bidra til å bygge ned barrierene for deltagelse.

Under innsatsområde to, “Gi god og tilgjengelig informasjon om aktiviteter og tilbud”, nevnes skolen eksplisitt i tiltak 17: legge til rette for informasjon og gode eksempler om samarbeid mellom organisasjoner og skoler/skolefritidsordninger som bidrar til at flere deltar i fritidsaktiviteter.

Ved å bruke Ungfritid.no som ressurs, og vise til denne oversikten i arbeidet med å inkludere flere barn og unge i aktivitet, kan skolen være sikre på at:

  • Plattformen er drevet av en ikke-kommersiell aktør som ikke tar penger for bruk av verktøyet, eller som tjener penger på bruken gjennom reklame eller på andre måter.

  • Informasjonen om de ulike aktivitetene inneholder de opplysningene som barna og deres foreldre trenger for å ta avgjørelsen om det er noe barnet kan delta på (tid, sted, pris, tilrettelegging, språk og støtteordninger).

  • Plattformen er universelt utformet.

Frivillighet Norge anbefaler å ta kontakt dersom skolen ønsker eget promoteringsmateriell. Send epost til kontakt@ungfritid.no.

 

Besøk Ungfritid.no!


Illustrasjon: Frivillighet Norge

Ungfritid.no er en gratis digital oppslagstavle hvor frivillige organisasjoner kan legge ut varige fritidsaktiviteter for barn og unge opptil 26 år. Siden driftes av de frivillige organisasjonene selv gjennom Frivillighet Norge og med driftstøtte fra Kultur- og likestillingsdepartementet.