Medvirkning fra barn og unge

Medvirkning sikrer at frivilligheten lager aktivteter som målgruppene vi jobber med ønsker seg og er tilrettelagte.

Foto: Charlotte Sverdrup/Frivillighet Norge

 

LNU sine fem prinsipper for medvirkning:

1. Selvstendighet: Ungdom må selv få velge hvilke saker de ønsker å engasjere seg i. Ungdom har rett til å bli hørt i alle beslutningsprosesser som angår dem, og i beslutningsprosesser som angår tema der ungdom er engasjert. Prosesser der unge er med på like vilkår med voksne gir reell innflytelse.

2. Representasjon: Ungdom må selv få velge sine egne representanter, og disse representantene må stå til ansvar overfor andre unge, slik som i den demokratiske barne- og ungdomsfrivilligheten.

3. Kompetanse: Ungdom må anerkjennes som en faglig ressurs med nødvendig ekspertise som andre ikke kan erstatte.

4. Informasjon: Medvirkningsorganer for unge må ha tilgang på all relevant informasjon slik at de kan sette seg inn i alle saker som angår ungdom.

5. Kontinuitet: Ungdom må kunne medvirke i alle ledd av den politiske prosessen. Enkeltstående arrangementer og prosesser som ikke har en forankring noe sted gir ikke medvirkning.

 

Medvirkningsprosesser med barn og unge

Medvirkning bygger på en demokratisk rett til selvbestemmelse og likeverd. Medvirkning gir mennesker mulighet til å styre over egne liv, bidra med egen kompetanse og bli sett og respektert.

Reell Medvirkning og Redd Barna har utarbeidet en håndbok for barne- og ungdomsråd om hvordan rådene kan ha medvirkningsarbeid med andre barn og unge som ikke sitter i rådet.

Håndboken kan brukes til planlegging og gjennomføring av ungdommenes egne samlinger. Håndboken har et særlig fokus på tematikken fritid, deltagelse og inkludering. Trykk på knappen under for å finne håndboken (nederst i rapporten).