Kunnskap og kjennskap

Mangel på kjennskap til organisasjoner er en stor barriere, blant annet fordi barn og unge ikke vet hva som finnes og hva de kan gjøre hos dere. Hvem kjenner til dere som organisasjon allerede og hvordan rekrutterer vi? Rekrutterer vi bare barn og unge som allerede kjenner til oss? Hvordan får vi ut riktig og utfyllende informasjon til de som ikke kjenner oss?  

Ved å være bevisst på dette kan vi skape plass for de som ikke allerede er med hos oss. Vi vil oppfordre frivillige organisasjoner til å tenke over hvordan vi komme i kontakt med nye deltakere, og hvordan det forventes at nye deltakere skal ta kontakt med oss.

  1. Er det enkelt å melde seg på aktiviteter hos dere, eller kan det være vanskelig å ta kontakt?

  2. Gir dere nok informasjon om hva det innebærer å være med, hvor mye aktiviteten koster og hvor ofte det forventes at man deltar?

  3. Gjør dere en innsats for å nå ut til de som ikke allerede er med på aktiviteten?

Frivillige hender - 0397 Foto Hedvig Kolboholen.jpg_medium.jpg

Verving 

For mange organisasjoner er vervekampanjer måten å nå ut til nye medlemmer på. Flere har laget vervehåndbøker og lignende materiell som gir tips og triks til hvordan man skal gå frem som verver og informasjon som er nyttig for nye medlemmer.

Hvordan verver din organisasjon? Hvilken informasjon får mulige nye medlemmer, og passer metodene dere bruker til verving til å nå ut til nye grupper? For inspirasjon, kan du for eksempel se på Press sin vervehåndbok, eller Norges Bygdeungdomslag sin veileder til verving som gir også en omfattende guide til hvordan man kan gå frem i vervesituasjonen, hvilke aktiviteter man kan gjennomføre for å verve samt tips til medlemspleie.  

Les mer om barrierer for deltakelse:

Oversikt over aktiviteter

Tilgjengelighet og tilrettelegging

Økonomi

Oppfølging av deltakere

Kultur

Representasjon